Trening Umiejętności Społecznych (TUS)

TUS (Trening Umiejętności Społecznych) – jest metodą terapeutyczną stosowaną w celu rozwijania kompetencji społecznych, rozumianych jako umiejętności radzenia sobie w różnych sytuacjach życiowych w sposób społecznie akceptowalny, w tym rozpoznawania i reagowania na swoje i cudze emocje, dobrej komunikacji czy współpracy w grupie.

Zajęcia odbywają się w grupach 3–6 osobowych, podczas których dzieci, pod opieką psychologa lub pedagoga z certyfikatem TUS, uczą się poprzez gry i zabawę, wchodząc jednocześnie we wzajemne interakcje. Pozwala to na doświadczanie nowej jakości przeżyć związanych z nabywaniem nowych kompetencji, daje też możliwość uzyskania informacji zwrotnej w różnej formie, jako informacje od trenera, ale też od innych uczestników treningu. Dzieci podczas treningu umiejętności społecznych uczą się odpowiednich zachowań poprzez modelowanie, które jest określane jako uczenie się przez naśladownictwo, poprzez ukazanie przykładu i czerpanie wzorca odpowiedniego zachowania.

Głównym celem naszych zajęć jest wdrożenie wyuczonych i wyćwiczonych podczas zajęć zachowań do rzeczywistości.

Cele szczegółowe Treningu Umiejętności Społecznych:

jak budować satysfakcjonujące relacje interpersonalne tj. jak uzyskać dobre samopoczucie w relacji z innymi i jak sprawić, żeby inni czuli się dobrze,

jak komunikować właściwie swoje potrzeby,

jak prawidłowo rozróżniać emocje u siebie i innych,

w jaki sposób wyrażać emocje nie naruszając jednocześnie granic,

jak prawidłowo redukować napięcie emocjonalne,

jak radzić sobie w sytuacjach trudnych uzyskując cele.

Grupy wiekowe:

przedszkolna 4–6 lat

szkolna młodsza 7–9 lat

szkolna starsza 10–12 lat

Zajęcia odbywają się regularnie. Pierwszy etap obejmuje 12 spotkań, które odbywają się raz w tygodniu i trwają 70 min.

TUS przeznaczony jest dla dzieci:

przejawiających trudności w kontaktach interpersonalnych tj. trudność
w nawiązywaniu i utrzymaniu relacji,

przejawiają trudności adaptacyjne w szkole,

posiadają niską samoocenę,

nieśmiałych, wycofanych społecznie,

przejawiających zachowania nadpobudliwe, agresywne,

mających trudności z respektowaniem norm społecznych,

z diagnozą ADHD,

z diagnozą całościowych zaburzeń rozwoju tj. Zespół Aspergera, Autyzm.

Narzędzia pracy stosowane w TUS:

TUS to metoda niespecyficzna, co sprawia, że nie istnieją narzędzia i metody zarezerwowane tylko i wyłącznie dla TUS.
Najczęściej stosowane narzędzia:

Praca w kręgu pogadanki, wymiana informacji, dyskusja, podczas gdy grupa siedzi na poduszkach, workach sako lub krzesłach.

Praca ze zdjęciami i obrazkami – wykorzystanie gotowych zdjęć lub też zdjęć przyniesionych przez dzieci.

Praca z tekstem gotowe opowiadania opisujące czyjeś przygody.

Karty pracy – gotowe, przygotowane specjalnie lub wydrukowane karty zawierające zadanie do wykonania. Karty pracy najczęściej dotyczą emocji, sytuacji społecznych i zachowań.

Historyjki obrazkowe – (również w formie zdjęć) układanie, opowiadanie.

Ćwiczenia dramowe – odegranie zamodelowanych, przeczytanych, wysłuchanych historyjek.

Modelowanie – prezentowanie wzorcowego zachowania, które następnie ma zostać wykorzystane.

Gry i zabawy – różnego rodzaju ćwiczenia, w ramach których zachęcamy uczestników do interakcji. Wiele z nich wykonujemy z podziałem na grupy lub pary.

Zadania ruchowe

Edukacyjne gry planszowe

Przed rozpoczęciem zajęć trener odbywa spotkanie konsultacyjne z rodzicami i dzieckiem w celu ustalenia, jak dziecko funkcjonuje obecnie, z uwzględnieniem jego mocnych stron oraz w jakim obszarze wymaga wsparcia. Na tej podstawie ustalany jest indywidualny plan celów terapeutycznych, tak aby po zakończeniu zajęć możliwe było dokonanie ewaluacji w celu uzyskania danych na temat kompetencji uczestników zajęć nabytych w wyniku treningu.

Półkolonie
Integracja Sensoryczna
EEG Biofeedback
Neurologopedia
Logopedia
Terapia Psychologiczna
Strefa Rodzica
Indywidualna Terapia Słuchu
Johansena